Кіно з одного кадру

19 лютого 2014

«Інколи лише один погляд важить більше, аніж ціла промова» вважає Богдан Кутєпов. Тому його відео насичені «закадровим» контекстом — кулуарними чи позасценними майданними розмовами, несподіваними зустрічами, виразами облич політиків крупним планом. Тож програмна рада «Громадського ТБ» вирішила виділити своєму журналістові окремий авторський проект — «hromadske.doc».

 

Він поки що представлений трьома відеороликами: «Спільна справа», «Ювілейне 10-те віче на Євромайдані. Без купюр» та про піаністів-віртуозів на барикадах Грушевського. Кінострічки можна переглянути в окремій рубриці «hromadske.doc» на YouTube-каналі «Громадського ТБ».

 

«Журналіст-документаліст, він же оператор і потім режисер, озброївшись «суб’єктивною» DSLR-камерою, проживає цю подію чи частину життя яскравої людини або показує інший, неафішований бік явища», — так характеризує свій задум творець. «День» поспілкувався з Богданом Кутєповим про специфіку і найважливіші моменти його роботи, дізнався, чому вміти підглядати важливо для документаліста і що знімати, коли на Майдані нічого не відбувається.

 

Першим роликом проекту «hromadske.doc» стало відео з десятого віче. Я показував не промови, а інші речі — хто з ким привітався, хто як поглянув — це викликає надзвичайний інтерес. Не те, як вони виходять на сцену і промовляють завчені фрази, а як вони готують ці промови. Саме в деталях усе найцінніше і «найсмачніше». Якось ми, здається, з Луценком літали міністерським літаком до Запоріжжя. Сформували всеукраїнський журналістський пул, і репортери знімали на місці сюжети про надання квартир міліціонерам. Проте весь смак залишався за кадром — як дівчата, що нас зустрічали, стоять у вишиванках, курять і кажуть: «Ох уже ці міністри». Звісно, не все можна зняти. Можливо, якби в ту мить я стояв із камерою, вони відвернулися б собі, але за деякими речами все ж можна підгледіти. Маю на увазі не просто знімати бруд, а спостерігати. Це і є завдання документаліста.

 

— Для свого проекту ти по-новому зніматимеш Майдан, чи у тебе є відеоархіви із численних стримів (Богдан неодноразово виступав у ефірі «Громадського ТБ» з прямими включеннями. — Авт.), які можна перемонтувати для ефектної картинки?

— Це однозначно буде нова зйомка. Тут потрібен інший підхід. Чому взагалі відокремився проект «hromadske.doc»? Бо те, що я знімав, не зовсім вписувалося в рубрику відеоновини через велику естетичну складову. Тепер же я спокійно можу використовувати будь-які художні засоби. Для мене це кіно, зняте одним кадром.

 

— Ролики з твого проекту і справді більше схожі на короткометражки, аніж на новини...

— Усе це монтується інтуїтивно. Із години відзнятого відео виходить п’ятихвилинний сюжет. Я не переглядаю всього матеріалу, просто відтворюю побачене. Як, скажімо, історія з роликом про десяте віче. Відео починається сувенірними рядами, які обступили Майдан. Потім приходять політики, обнімаються, цілуються. Я запитую в них: «Який план на тиждень?» Вони мовчать. А в кінці сотня Самооборони крокує попри ці ж ряди комерції — прапорців і значків «я був на Майдані». Нічого не змінилося... Хоча потім минає день, ти дивишся на свою роботу і часто думаєш, що вже перемонтував би її якось інакше...

 

— А що ти знімаєш, коли настає «подієве затишшя»?

— Напрошуюся в гості до політиків, журналістів або громадських діячів. Наприклад, у мене була ідея зняти ранок політика, хоч це може бути і не публічна особа. Це ж ціла пригода, коли у твоє приватне життя вторгається журналіст. Ще коли працював на «Телекритиці», я знімав подібні речі і знаю, що головне — не втручатись у процес, і через певний час на тебе перестануть звертати увагу.


— У тебе вже є ідеї наступних відео для «hromadske.doc»?

— Поки що не хочу розкривати своїх планів. Але так чи інакше — я йду за подіями. А потім вибираю зі зйомки найцінніші речі і нанизую їх, наче намисто...

 

Анна Свентах, «День»

Світлина: фейсбук (Oleg Artiukh)

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
Зустрічайте професіоналів/-ок: три сесії індустрійної платформи
DOCU/ПРО
20 травня 2024
Зустрічайте професіоналів/-ок: три сесії індустрійної платформи
DOCU/ПРО
20 травня 2024
RAW DOC: зустрічайте відібрані проєкти
DOCU/ПРО
18 травня 2024
RAW DOC: зустрічайте відібрані проєкти
DOCU/ПРО
18 травня 2024
Яка вона — українська ідентичність? Шукаємо відповіді у «Живій бібліо…
Новини
17 травня 2024
Яка вона — українська ідентичність? Шукаємо відповіді у «Живій бібліотеці» правозахисної програми RIGHTS NOW!
Новини
17 травня 2024
Невивчені уроки історії, робота з колективною пам’яттю та нова модель…
Огляд програми
17 травня 2024
Невивчені уроки історії, робота з колективною пам’яттю та нова модель світової безпеки. Гід програмою RIGHTS NOW!
Огляд програми
17 травня 2024
Голос, форма та структура: монтаж у документалістиці
DOCU/ПРО
15 травня 2024
Голос, форма та структура: монтаж у документалістиці
DOCU/ПРО
15 травня 2024
DOCU/СВІТ: геополітичний пазл, зібраний із любов’ю
Огляд програми
15 травня 2024
DOCU/СВІТ: геополітичний пазл, зібраний із любов’ю
Огляд програми
15 травня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав …
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Ексклюзивна зустріч із юристкою Карін Ріахі. Огляд різних типів прав у кіновиробництві
DOCU/ПРО
13 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024
Відкриваємо індустрійну акредитацію
DOCU/ПРО
10 травня 2024